Lichaamsgerichte psychotherapie > Meditatie

Meditatie betekent leren hoe we uit de stroom kunnen stappen, hoe we aan de oever  ervan kunnen gaan zitten, hoe we naar hem kunnen luisteren en van hem leren en hoe we vervolgens de energie ervan kunnen beheersen in plaats van ons erdoor te laten tiranniseren. Dat is geen magie en dat gaat niet vanzelf. Het kost energie. We noemen de inspanning ter versterking van ons vermogen in het hier en nu te vertoeven ‘beoefening van meditatie’.

 “Waar je ook gaat, daar ben je”

 Jon Kabat-Zinn

Door meditatie neem je waar wat er zich allemaal in je afspeelt. Je richt je aandacht naar binnen en beschouwt jezelf. Wat je daarbij tegenkomt aan emoties, gedachten en lichamelijke sensaties laat je bestaan zonder erop in te gaan. Je bent getuige van jezelf, zonder oordeel. Door toeschouwer te zijn van bijvoorbeeld je gedachten, angsten, woede of verdriet, neem je afstand en kun je tot bewustzijn, en een diepe rust en stilte komen. Meditatie brengt je zo in contact met je oorspronkelijk zijn.

Effecten van meditatie op het lichaam
Door meditatie gaat je hartslag omlaag. Het vermogen om zuurstof op te nemen, wordt groter. Ook oefen je met meditatie een rustige ademhaling, die doorwerkt na het mediteren.

Door dagelijks te mediteren kun jij je bloeddruk omlaag brengen, spieren worden flexibeler en je reactievermogen neemt toe. Ook je oog-handcoördinatie zal toenemen. Doordat je rustiger wordt, zal ook eventuele pijn worden verlicht. Mediteer je 's avonds, dan zul je makkelijker in slaap vallen en beter doorslapen. De volgende ochtend voel jij je vitaal en heb je meer energie voor de dag die volgt.

Effecten van meditatie op je geest (mentaal)
Met meditatie richt jij je naar binnen en probeer je prikkels van buiten zoveel mogelijk te negeren. Door die prikkels te verminderen, zul je merken dat er een betere concentratie optreedt en dat je hogere leerresultaten kunt halen. Omdat er minder afleiding is, zul je beter in staat zijn om problemen op te lossen. Dat zal je productiviteit alleen maar verhogen.

Er zal een afname zijn in stress en spanning, Je zal beter kunnen focussen en meer gebruik kunnen maken van creativiteit.
Depressiviteit wordt afgezwakt en ook het zelfvertrouwen zal verbeteren. Tenslotte leert meditatie om anders (zonder oordeel) naar de wereld te kijken.

Spirituele effecten van meditatie
Door bij je zelf naar binnen te kijken, leer je onbewuste signalen vanuit je eigen lichaam beter te begrijpen. Meditatie in de natuur zal je een gevoel van eenheid brengen. Daardoor leer je om te houden van alle dingen om je heen. Ook zul je meer open staan voor nieuwe ervaringen.

Het maakt daarnaast gedachtes helder en kalm en zul je in staat zijn je intuďtie te vergroten. Je ontwikkelt jezelf van binnenuit, in plaats van buitenaf.

 

Mindfulness:

Drop into the moment,

Drop into the silence,

Drop into your body,

Drop into your heart,

Drop into knowing and not knowing.

Stay here and look what's happening....

And drop into your life !

Jon Kabat Zinn